Eksperci: polskie miasta coraz bardziej smart

17.10.2016



Eksperci: polskie miasta coraz bardziej smart

 

Coraz więcej polskich miast stawia na nowoczesne technologie. Urzędnikom pomagają one w planowaniu i podejmowaniu strategicznych decyzji. Lokalni przedsiębiorcy zyskują szybki dostęp do kompletnych i wielowymiarowych danych, a mieszkańcy dostają do ręki narzędzie do sprawnego kontaktu z urzędem. Eksperci są zgodni: polskie miasta odważnie wkraczają w nową erę technologicznej rewolucji.


Czy system wodociągowo-kanalizacyjny może mieć coś wspólnego z mobilną technologią? Jeszcze do niedawna było to nie do pomyślenia. O tym, że nie ma rzeczy niemożliwych, przekonuje jeden z najnowocześniejszych na świecie systemów informatycznych, jaki w tym obszarze z powodzeniem funkcjonuje w Krakowie. Aplikacja Aqua Customer Care & Billing (ACC&B) pozwala krakowskiemu MPWiK ograniczyć koszty związane z realizacją procesów biznesowych. Nie mniej ważne jest usprawnienie kontaktu z końcowymi klientami, którzy mogą w łatwy sposób kontrolować zużycie wody lub na bieżąco rozliczać się za odprowadzone ścieki.


Zdaniem Jacka Piotrowskiego, eksperta ds. rozwiązań dla sektora ulitities w Sygnity, kluczem do sukcesu przy realizacji tego rodzaju projektów jest powiązanie w ramach jednej aplikacji trzech najważniejszych obszarów. Pierwszym jest infrastruktura techniczna, w ramach którego system informatyczny umożliwia m.in. zdalne wysyłanie i odbieranie zleceń pracy przez sieć GSM, wspomaga zarządzanie pracami remontowymi i zapewnia dostęp do szczegółowych danych bez wychodzenia z biura. Drugi obszar to rozliczenia – od raportowania i planowania sprzedaży po rozliczanie, fakturowanie i windykację. Ostatni, ale też najbardziej widoczny dla mieszkańców obszar, to obsługa klienta, integrująca całość komunikacji z poziomu e-BOK.


Efekt? W Krakowie opinie są zgodne: miejska spółka obniżyła koszty, pracownicy zwiększyli efektywność, a mieszkańcy zyskali lepszą jakość obsługi. Ale Kraków nie jest jedynym miastem, które zdecydowało się zainwestować w nowoczesne technologie. W podobnym kierunku poszła kilkutysięczna Sława w województwie lubuskim, która dysponuje dziś m.in. systemem do zarządzania majątkiem sieciowym (Sygnity EAM GIS for AQUA) wraz z e-usługami, zintegrowanym systemem do zdalnego odczytu wodomierzy i obsługi klienta. – Oczywiście potrzeby informatyczne dużej metropolii i stosunkowo niewielkiej gminy są odmienne, ale dostęp do rzetelnych danych i bieżących raportów jest zawsze tak samo istotny – przekonuje Artur Lampart, specjalista ds. rynku wod-kan w Sygnity. – Nie zapominajmy też, że integracja systemów ma służyć przede wszystkim usprawnieniu obsługi procesów biznesowych, co przekłada się na lepszą pomoc mieszkańcom, a ich wymagania są równie wysokie bez względu na wielkość miejscowości.


Polskie miasta inwestują też w innowacyjne systemy e-usług w zakresie informacji przestrzennej. W położonej nieopodal Sławy Zielonej Górze mieszkańcy i przedsiębiorcy mogą już korzystać z internetowego geoportalu, świadczącego usługę katalogową, dostęp do map, danych i usług przestrzennych oraz udostępniającego poprzez Internet specjalizowane moduły funkcjonalne miejskiego systemu informacji przestrzennej. Jeszcze dalej poszły Katowice, które dzięki zastosowaniu platformy Sygnity GIS Web (JARC3) integrują w ramach jednego portalu geoportale inwestycji, sportu, promocji, turystyki, edukacji oraz metadanych.


Jacek Piotrowski z Sygnity przekonuje, że korzyści, jakie odnosi miasto dzięki takim narzędziom, są ogromne. – Trudno przecenić dostęp do tysięcy przekształconych w informacje danych, które umożliwiają zdobycie wiedzy, podejmowanie decyzji, prowadzenie komunikacji. Dzięki dedykowanym narzędziom miasta już dziś są w stanie integrować w jednym miejscu dane ze wszystkich systemów informatycznych pracujących w urzędzie, jak i podległych mu podmiotach. To pomaga nie tylko samym urzędnikom, ale też lokalnym przedsiębiorcom i mieszkańcom. – dodaje ekspert.

Kontakt dla mediów

Lidia Kłosowska

Dyrektor ds. Marketingu i Relacji Partnerskich

+48 508 021 623

lklosowska@sygnity.pl