Sygnity

SygnITy Expert

Siła, stabilność i trwałość – System GIS w KPEC Bydgoszcz

Komunalne Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej w Bydgoszczy jest dostawcą ciepła na terenie Bydgoszczy, Solca Kujawskiego, Szubina, Nakła nad Notecią oraz Koronowa. Przedsiębiorstwo dysponuje sześcioma ciepłowniami, które w oddziałach Spółki wytwarzają ciepło dostarczane do Odbiorców, a w Bydgoszczy wspomagają system ciepłowniczy o łącznej długości 458 km. Swoje zadania Spółka realizuje zgodnie z koncesjami nadanymi przez Urząd Regulacji Energetyki. Podstawowym przedmiotem działalności Przedsiębiorstwa jest dystrybucja i wytwarzanie ciepła, a głównym zadaniem realizowanym przez Spółkę jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb mieszkańców w zakresie zapotrzebowania na ciepło. Jego odbiorcami są zarówno użytkownicy obiektów budownictwa jedno- i wielorodzinnego, jak również zakłady przemysłowe, podmioty gospodarcze oraz obiekty użyteczności publicznej. Głównymi potrzebami Klienta było wdrożenie nowego, bardziej zaawansowanego systemu, który pozwoli na elastyczną rozbudowę w zależności od potrzeb, zwiększenie funkcjonalności i ergonomii stosowanych rozwiązań oraz nawiązanie współpracy z profesjonalnym i elastycznym dostawcą GIS.

Wdrożenie

Komunalne Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej w Bydgoszczy w 2020 roku wybrało rozwiązanie Sygnity – system Zarządzania Majątkiem Sieciowym dla przedsiębiorstw ciepłowniczych (Sygnity EAM/GIS for Heat), które zapewniło wsparcie obsługi procesów zarządzania infrastrukturą ciepłowniczą w zakresie ewidencji, utrzymania i rozwoju sieci ciepłowniczej. Dzięki wdrożeniu systemu Sygnity EAM/GIS for Heat Klient usprawnił zarządzanie całym majątkiem sieciowym przedsiębiorstwa, poprawił obsługę klienta, zyskał możliwość optymalizacji na bieżąco pracy sieci ciepłowniczej oraz wsparcia zespołu dyspozytorów m.in. w zakresie obsługi awarii. Ponadto wdrożono również aplikację mobilną mAPKa dedykowaną pracownikom terenowym. Zakres projektu obejmował:

  • aplikację Sonet – zaawansowane oprogramowanie desktopowe do zarządzania majątkiem sieciowym,
  • aplikację przeglądarkową JARC – odwzorowanie aplikacji desktopowej w aplikacji webowej,
  • moduły biznesowe:
    • Ewidencja Infrastruktury Ciepłowniczej – wspierający utrzymanie bazy danych o infrastrukturze ciepłowniczej,
    • Awarie i Wyłączenia Planowe – umożliwiający ewidencję zdarzeń awaryjnych i wyłączeń planowych w pełnym zakresie prowadzenia procesu od zgłoszenia do realizacji i wysyłania powiadomień e-mailowych i SMS-owych do odbiorców ciepła,
    • Warunki Techniczne – wspierający proces wydawania warunków technicznych od rejestracji wniosku do powiadomienia Klienta,
    • Uzgodnienia Lokalizacyjne – wspierający proces wydawania uzgodnień lokalizacyjnych od rejestracji wniosku do powiadomienia Klienta,
    • Zarządzanie Nieruchomościami i Tytułami Prawnymi – wspierający prowadzenie ewidencji służebności oraz zajętości pasa drogowego,
    • Systemy Alarmowe – umożliwiający ewidencję pomiarów na punktach alarmowych systemu alarmowego sieci ciepłowniczej,
    • Moduł Zarządzania Użytkownikami.
  • integrację Systemu GIS z systemem klasy ERP w zakresie środków trwałych,
  • integrację Systemu GIS z systemem bilingowym w zakresie punktów sieci, płatników, liczników oraz podmiotów / kontrahentów,
  • migrację danych z wcześniej używanego systemu GIS,
  • dostawę bazy danych Oracle oraz infrastruktury sprzętowej,
  • aplikację mobilną mAPKa do przeglądania danych GIS na urządzeniach mobilnych z systemem operacyjnym Android.

W zakresie migracji danych do Systemu GIS wykonano analizę ilościową i jakościową danych wektorowych, opisowych i plików dokumentacji:

– dane opisowe (w tym słownikowe) – 44 rodzaje obiektów, 36693 rekordów danych,
– dane wektorowe (warstwy z geometrią) – 26 warstw, 83720 rekordów danych,
– dokumentacja – 120413 plików, około 70 GB danych.

Wyzwania Sygnity i korzyści biznesowe

Rolą Sygnity w tym projekcie, było kompleksowe dostarczenie i wdrożenie Systemu Sygnity EAM/GIS for Heat wraz z pełną infrastrukturą serwerową. Po wykonaniu analizy przedwdrożeniowej dostarczyliśmy System GIS dedykowany dla przedsiębiorstw branży ciepłowniczej. Nasze rozwiązanie zawiera moduły biznesowe usprawniające oraz optymalizujące codzienną pracę przedsiębiorstwa. Co ważne, wszelkie dotychczas zgromadzone dane o majątku sieciowym Klienta zostały bezstratnie przeniesione do nowego systemu. Dodatkowo zostały one zintegrowane z danymi pozostałych systemów informatycznych funkcjonujących w KPEC, co usprawniło zarządzanie nimi. Największym wyzwaniem okazała się migracja danych z dotychczasowego systemu i wdrożenie pracowników w obsłudze nowego rozwiązania. Dzięki podjętej współpracy z nami, Klient uzyskał szereg korzyści biznesowych:

  • usprawnił proces zarządzania całym majątkiem sieciowym przedsiębiorstwa, w tym siecią ciepłowniczą o łącznej długości ponad 450 km sieci,
  • usprawnił proces obsługi Klienta,
  • zyskał wsparcie w zakresie awarii i w zakresie prac w terenie, dzięki aplikacji mobilnej mAPKa z pełną informacją o lokalizacji infrastruktury ciepłowniczej.

Zrozumienie potrzeb i poznanie specyfiki branży Klienta to dla nas równie ważna część każdego projektu, jak samo wdrożenie. Wierzymy, że to właśnie jest klucz do dobrej współpracy, która finalnie przekłada się na rozwój biznesu naszych Klientów.

Podsumowanie

Wdrożony z sukcesem w 2021 roku System EAM/GIS for Heat został objęty roczną gwarancją, a następnie, w 2022 roku System GIS 3 letnim serwisem. Obecnie trwają prace nad kolejną umową serwisową oraz prezentowane są Klientowi kolejne funkcjonalności oraz moduły, które dodatkowo mogą wzmocnić potencjał Systemu GIS:

  • System Zarządzania Pracą Brygad – kompletne zarządzanie realizacją zadań przez brygady w terenie z wykorzystaniem panelu dysponenta i aplikacji mobilnej,
  • nowa wersja aplikacji przeglądarkowej JARC4 – nowe funkcjonalności, nowa szata graficzna,
  • moduł Kontroli Jakości Danych – utrzymanie wymaganej jakości danych atrybutowych oraz powiązań hierarchicznych i topologicznych modelu sieci ciepłowniczej.

Zrozumienie potrzeb i poznanie specyfiki branży Klienta to dla nas równie ważna część każdego projektu, jak samo wdrożenie. Wierzymy, że to właśnie jest klucz do dobrej współpracy, która finalnie przekłada się na rozwój biznesu naszych Klientów.