Sygnity

Aktualności

MODERNLOG 2022 – czy w ramach koncepcji logistyki 4.0 jest jeszcze miejsce na pracę ludzi?

Relacja z Międzynarodowych Targów Logistyki MODERNLOG 2022

W dniach od 31 maja do 3 czerwca odbyła się czwarta edycja Międzynarodowych Targów Logistyki, Magazynowania i Transportu MODERNLOG. Coroczne targi odbywają się w ramach większego wydarzenia – ITM Industry Europe (Innowacje Technologie Maszyny), kierowanego do branży produkcyjnej. W czasie ITM odbyły się dwie konferencje w obszarze logistyki. Konferencja LOG-INSIGNT, której tematem przewodnim były najważniejsze wyzwania przed którymi stoi branża – brak pracowników, ograniczenia emisji CO2, efektywność pracy kierowców czy rosnące wymagania klientów. Druga, dwudniowa konferencja SMART WAREHOUSE poruszała kwestie dotyczące rozwiązań w obszarze automatyki magazynowej, w oparciu o doświadczenia liderów rynku – min. Zalando, ABB czy FM Logistic.

Wiodącym tematem tegorocznych targów były rozwiązania i produkty z zakresu szeroko pojętej automatyki i robotyki, które stanowią podstawę koncepcji przemysłu i logistyki 4.0. Już na pierwszy rzut oka można był dostrzec, że rozwiązania te zyskują coraz większą popularność wśród przedsiębiorców z Polski. Roboty były na targach dosłownie wszędzie – przez cały czas wśród odwiedzających poruszały się samojezdne wózki AGV (Automated Guided Vehicles) czy AIV (Autonomous Intelligent Vehicle), które dzięki zastosowanym czujnikom zgrabnie omijały odwiedzających oraz komunikowały się z nimi poprzez sygnały dźwiękowe. Ich głównym zadaniem jest bezobsługowy transport palet lub paczek pomiędzy ustalonymi punktami w magazynie. 

Jako ciekawostkę warto zaznaczyć, że takie urządzenia są napędzane silnikami elektrycznymi, a mimo to mogą pracować wiele godzin i unoszą nawet kilkuset kilogramowe ciężary. Na targach można było zobaczyć także szeroką gamę poziomych oraz pionowych automatycznych systemów magazynowych. Te zaawansowane rozwiązania potrafią transportować produkty na regałach wysokiego składowania z prędkością nawet kilku metrów na sekundę i pozwalają maksymalnie wykorzystać dostępną powierzchnię magazynową. Uczestnicy targów mogli zapoznać się również z systemami dedykowanymi do małych przedmiotów, między innymi automatycznymi sorterami, które są dostosowane do transportowania, komplementacji, sortowania i dystrybucji. Wśród narzędzi dedykowanych branży e-commerce pojawiły się rozwiązania służące do identyfikacji poprzez kody kreskowe czy systemy automatycznego pakowania. Dużą popularnością cieszyły się także innowacje w zakresie pojemników oraz palet, które po pierwsze maja lepsze parametry niż klasyczne euro palety, a po drugie pozwolą lepiej zadbać o środowisko. Oczywiście krok w krok za branżą i rozwiązaniami hardware podążają systemy informatyczne – narzędzia takie jak systemy TMS (Transport Management System) czy WMS (Warehouse Management System) ciągle są rozwijane, ulepszane i dopasowywane do coraz większych wymagań Przemysłu 4.0.

Odpowiadając na pytanie zadane w tytule można przytoczyć wypowiedzi ekspertów biorących udział w konferencji Smart Warehouse – ludzi ciągle brakuje, roboty ich nigdy nie zastąpią, a jedynie pozwolą optymalizować ich pracę. Potwierdzają to także rozwiązania zaprezentowane na targach – min. Coboty (Collaborative Robot), czyli tak zwane roboty współpracujące, które mogą pomagać operatorowi wykonywać powtarzalne zadania typu Pick&Place lub operacje kontroli jakości z zamontowanymi skanerami 3D lub kamerami. Innym ciekawym przykładem są rozwiązania z grupy “wearables”, takie jak rękawice zintegrowane z czytnikami kodów kreskowych.

Złożone systemy IT również pracują z ludźmi i są dla ludzi tworzone – zawsze ostateczna decyzja zostanie pozostawiona człowiekowi. Zadaniem systemu jest jedynie wsparcie w wyborze najlepszego rozwiązania. Przykładem takiego wspierającego narzędzia jest Last Mile – opracowane przez Sygnity rozwiązanie które pomaga w planowaniu transportów. System podaje kilka optymalnych tras, lecz pozostawia decyzję planiście. Innym narzędziem jest system Janus 5.0 optymalizujący logistykę wewnątrz zakładów produkcyjnych i automatyzujący pracę kierowców.

Reasumując, chociaż w magazynach i szerzej w branży logistycznej roboty odgrywają coraz większą rolę, jeszcze przez długi czas nie zajmą miejsca człowieka, a jedynie będą ułatwiały i usprawniały jego pracę.